Masaże oraz zabiegi fizykalne

Strona główna » Fizykoterapia » Masaże oraz zabiegi fizykalne

Centrum Fizjoterapii oferuje Państwu możliwość wykonania Fali Uderzeniowej /na miejscu w praktyce/ oraz szeroką gamę zabiegów fizykoterapeutycznych /za pomocą aparatów wypożyczanych do domu w celu przeprowadzenia terapii samodzielnie/.

Fala uderzeniowa to fala mechaniczna, inaczej akustyczna –  o niewielkiej częstotliwości od 16 do 20 Hz. Fala uderzeniowa wytworzona w specjalistycznych urządzeniach jest przenoszona do organizmu za pomocą aplikatora, a ciśnienie w obrębie tkanki może wzrastać do 100 MPa, następnie gwałtownie spaść i osiągnąć wartość ujemną. Dzięki temu fala wnika przez skórę i trafia w konkretne miejsce. Fala uderzeniowa ma przede wszystkim działanie przeciwbólowe czyli analgetyczne oraz regeneracyjne. Krótki czas terapii, szybki efekt przeciwbólowy, brak efektów ubocznych oraz szerokie zastosowanie w rehabilitacji to główne zalety zabiegu z wykorzystaniem fali uderzeniowej.

Jaki wpływ ma fala uderzeniowa na łagodzenie bólu?

Zmniejsza napięcie mięśniowe.
Blokuje receptory bólowe i błony komórkowe neuronów zaburzające przekazywanie impulsów bólowych.
Miejscowo poprawia ukrwienie.
Hiperstymuluje receptory powodując wysyłanie impulsów o dużej intensywności tłumiących sygnały bólowe zgodnie z teorią bramki kontrolnej.

Wskazania do zabiegu z wykorzystaniem fali uderzeniowej to m. in.:

• bóle kręgosłupa szyjnego i stawu barkowego,
  • terapia punktów spustowych,
  • zespół bolesnego barku,
  • zmiany zwyrodnieniowe w okolicach nadgarstka,
  • zmiany przeciążeniowe,
  • bóle ścięgien m.in. zapalenie ścięgna rzepki, ścięgna Achillesa,
  • ostrogi piętowe,
  • bóle stawów łokciowych (łokieć tenisisty, łokieć golfisty),
  • stany zapalne przyczepu mięśni oraz powięzi podeszwowej,
  • bóle pourazowe,
  • wzmożone napięcie mięśniowe,
  • zwapnienia w okolicach ścięgien,
  • bóle stawów biodrowych i kolanowych.

W celu zauważenia efektu terapią falą uderzeniową należy wykonać 3 – 5 zabiegów. Zabieg najczęściej wykonujemy 1-2 w tygodniu.

Laseroterapia jest to leczenie promieniami lasera, które doprowadzają energię o podwyższonym natężeniu do tkanek położonych głębiej. Promienie docierają do tkanek położonych aż do kilku centymetrów od powierzchni skóry. Laser stosuje się od ok. 20 lat, obecnie praktycznie we wszystkich dziedzinach medycyny. Daje działanie bodźcowe a nie wytwarzane ciepło.
Wskazania: choroba zwyrodnieniowa stawów, ostroga piętowa, chondropatia rzepki, dna we zapalenie stawu, reumatoidalne zapalenie stawu, zespoły bólowe np. przy dyskopatii szyjnej, lędźwiowej, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, zapalenia okołostawowe, zespół cieśni nadgarstka, nerwobóle nerwów obwodowych np. nerwu trójdzielnego, rwy kulszowej, przyspieszenia gojenia się ran, owrzodzeń, gojenie pooperacyjne w obrębie jamy brzusznej, leczenie krwiaków, wylewów krwi, opóźnienie procesu starzenia skóry, leczenie blizn, ran pooperacyjnych, krwiaków, liszaj płaski, odleżyny, oparzenia, trądzik różowaty, zmiany troficzne skóry, opryszczka, ostre i przewlekłe mięśniobóle, urazy i przeciążenia wiązadeł stawu kolanowego, zespoły bólowe : „bolesnego barku”, „łokcia tenisisty” i „łokcia golfisty”, zapalenie kaletki, nadkłykcia, pochewki ścięgna, zapalenie zatok, ucha, gardła, migdałków, krtani, przyśpieszanie formowania kostniny w złamanych kościach, utrudniony zrost kości, neuropatia cukrzycowa, gojenie ran w przebiegu cukrzycy (stopa cukrzycowa).

Ultradźwięki to drgania niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Podstawowe działanie to tzw. mikromasaż tkanek, będący skutkiem wahania ciśnień w przebiegu fali ultradźwiękowej. Efekt zależy od miejsca stosowania – dużą „dźwiękochłonność” wykazuje tkanka nerwowa, mniejszą   mięśniowa, a najmniejszą tkanka tłuszczowa.
Wskazania:  zespoły bólowe mięśniowe, stawów i kręgosłupa, bóle krzyża, zwyrodnienie kręgosłupa, nieczynne i podostre zapalenie stawu, skręcenia, obrzęk podostry i przewlekły, naciągnięcie mięśni, zapalenie pochewki ścięgnistej, kaletki maziowej, nadkłykci, ścięgien, przewlekła choroba zwyrodnieniowa stawów, rwa kulszowa, krwiak podostry i przewlekły, nerwobóle, przykurcze, ostrogi piętowe, zespół bolesnego łokcia i barku, blizny ostre i podostre, bliznowiec, ból miedniczy, krzyżowy (tworzenie zrostów w miednicy małej).

Krioterapia to „leczenie zimnem” przez zastosowanie lodu lub innej substancji lub mankietu uciskowego o bardzo niskiej temperaturze. Zabieg można stosować u osób zdrowych uprawiających wysiłek sportowy wyczynowo lub rekreacyjnie. To metoda odnowy biologicznej pozwalająca w szybki i efektywny sposób zregenerować organizm po wytężonym wysiłku.
Wskazania: leczenie stawów i mięśni, urazy stawów i tkanek miękkich np. skręcenia, zwichnięcia, wszystkie choroby reumatoidalne i reumatyczne narządów ruchu np. reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, łuszczycowe zapalenie stawów, choroby stawów na tle zaburzeń metabolicznych (dna moczanowa), zapalenie okołostawowe, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, oparzenia – zdejmowanie szoku termicznego, choroby ścięgien, naderwania mięśni i wiązadeł, obrzęki, stłuczenia, krwiaki pourazowe.

Magnetoterapia to leczenie zmiennym polem magnetycznym o niskiej częstotliwości. Powoduje przemieszczanie się jonów czego skutkiem jest hiperpolaryzacja błony komórkowej, co zwiększa wykorzystanie tlenu przez komórkę i tym samym wzmaga przemianę materii. Przenika przez wszystkie tkanki równomiernie. Zabiegi mogą być wykonywane poprzez ubranie, gips czy bandaże. Można stosować je również u pacjentów z endoprotezą, gdyż metal nie jest przeciwwskazaniem.
Wskazania: zaburzenia krążenia obwodowego, choroby naczyń krwionośnych, choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, stawów, reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenie wielostawowe, zwyrodnienie kostno-chrzęstne, osteoporoza, jałowa martwica kości, zespoły bólowe mięśni, stawów i kręgosłupa, uszkodzenie więzadeł, urazy ścięgien, kontuzje, skręcenia, stłuczenia, zwichnięcia, obrzęki, świeże złamania, trudno gojące się rany i stany pourazowe, niedokrwienie kończyn, stan po operacji kości,owrzodzenie podudzi, krwiaki, zespół cieśni nadgarstka, zespół tętnic kręgowych, utrudniony zrost kości, zapalenie kości, ostre zapalenie szpiku, zmiany zwyrodnieniowe rdzenia, zmiany dotyczące nerwów obwodowych, nerwobóle, rwa kulszowa, bóle głowy, bóle fantomowe, ogólne leczenie bólu, owrzodzenie goleni, ostre i przewlekłe zapalenia oskrzeli i zatok, terapia trofotropowa, w zależności od lokalizacji zmian, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zapalenie trzustki, zapalenie okrężnicy, przewlekłe zapalenie przydatków, miażdżyca tętnic, zakrzepowe zapalenie żył.

Elektroterapia np.: elektrostymulacja to zabieg, w którym wykorzystuje się prądy małej częstotliwości w celu wywołania skurczu (pobudzenie), mięśni lub nerwów. Prądy te złożone są z impulsów o różnym przebiegu i częstotliwości, które można dowolnie regulować i dowolną ilość razy powtórzyć. Istnieją dwie metody: jednobiegunowa (elektrodę przykłada się w miejscu gdzie nerw wnika bezpośrednio do mięśnia) lub dwubiegunowa (2 elektrody przykłada się w pobliżu przyczepów mięśnia odnerwionego – włókna straciły zdolność przewodzenia impulsów).
Wskazania: niedowłady, zaniki i osłabienie mięśni, stany po porażeniach mięśni lub po zdjęciu opatrunku, choroby układu nerwowo-mięśniowego, choroby układu krążenia.